Sommardäck bäst i test 2021 – Hitta bästa sommardäcken här!

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för abswheels.se, autoexperten.se, bythjul.com, dack-online.com, dackonline.se, mekonomen.se, skruvat.se, gummihuset.se, tirendo.se.
1. Continental2. Michelins Primacy3. Michelins Pilot
Continental ContiPremiumContact 5 sommardäck bäst i testMichelin Primacy 3Michelin Primacy 4 S
Se priset här! Se priset här! Se priset här!

När det gäller sommardäck är de viktiga både för bilens utseende, säkerheten, plånboken samt miljön. Däcken är de som sitter på bilen under sommaren, hösten samt under en del av våren. Mellan den 1 december och 31 mars ska vinterdäcken sitta på om det är snö, is eller frost på hela eller delar av vägbanan.

Under tiden mellan 15 april – 1 oktober ska däremot sommardäcken vara på. Sommardäck är alltså däck som sitter på bilen länge och under sommaren tenderar man att köra en hel del. Det betyder också att däcken kan slitas en del. Då kan det vara dags att köpa nya sommardäck.

Just bra sommardäck är av yttersta vikt när du kör. Bilen har bara kontakt med marken genom de fyra däcken och kontaktytan är ungefär lika stor som en hand på varje däck. Om du har bra däck kommer din bil alltså både bli säkrare, mer komfortabel och mer miljövänlig att åka i. Dessutom blir det billigare genom att bränsleförbrukningen sänks.

Däcken står faktiskt för en hel del av den bränsleförbrukning som bilen har. Hela 20 % av den kan minska eller öka med rätt respektive fel däck. Om du har ett par energieffektiva däck ger de en stor besparing på miljön och du kan spara nästan 10 % av dina bränsleutgifter.

Däckets säkerhetsaspekter är inte heller att förglömma. Mönsterdjupet, mönstret och däckets bredd påverkar en hel del. Bilens väggrepp påverkar styrningen, bromssträckan och stabiliteten under körning. Just mönsterdjupet bör vara minst 3 mm och ett nytt däck har i regel omkring 8 mm mönsterdjup.

Om djupet är mindre än 1,6 mm är däcken inte lagliga att köra med men redan innan dess är däcken mindre ekonomiska och säkra att köra med. I vår köpguide tar vi upp allt du behöver veta om däcktryck, däckets bredd och mönster för att du ska kunna hitta helt rätt däck för just din bil.

När det gäller priserna på sommardäck kan de variera en hel del. Ett däck utan fälg ligger på mellan 500-4000 kronor per däck, men det finns även ännu dyrare. Men vad är det egentligen som påverkar däckets pris?

Såväl märket som däckets egenskaper och prestanda påverkar priset. Om du vill ha däck som håller länge, som gör att bilen drar mindre bränsle samtidigt som däcken är säkra blir varje däck dyrare. Kan du däremot tänka dig att kompensera med någon av delarna kan du komma ner lite i pris.

I vår köpguide tar vi också upp information om hur du kan köpa däck och om hur du får dem omlagda till dina egna fälgar.

Att hitta de allra bästa sommardäcken för din bil är inte helt lätt. Det finns väldigt mycket att välja mellan och dessutom har varje däckmodell sina fördelar, nackdelar och märkningar. Här har vi tagit upp tio olika däckmodeller som alla är bra på sitt sätt.

Vi anser att de här modellerna är de tio bästa vi stött på, men det behöver inte betyda att de är de bästa för just din bil. Om du har en SUV kanske inte alla däck finns i den storlek du behöver men även för dig har vi med ett däck som vi anser är väldigt bra och mycket lämpligt oavsett hur mycket eller lite du kör.

Några av de däck vi har med i testet har bättre grepp på torra vägar än på våta. Det beror på att man generellt sett kör mer på torra vägar under sommaren. Om det blir rejält regnigt kan det dock vara klokt att tänka på att däcken kan ha lite svårt att få fäste.

Topp 10 bästa sommardäcken 2021

1. Continental ContiPremiumContact 5

Continental ContiPremiumContact 5 sommardäck bäst i test

Något vi märkt gällande de flesta sommardäck bäst i test är att de har lite svårt att hantera vattenplaning. Det är dock inte så konstigt. Vattenplaning är inte helt vanligt och det är inte heller speciellt lätt att undvika oavsett vilka däck man har. I en rejäl vattenpöl kan inte ens helt nya däck med rejält mönsterdjup hävda sig. Överlag märks det dock att bredare däck har svårare att hävda sig än lite smalare sådana just när det gäller vattenplaning.

Continental ContiPremiumContact 5 samt Michelin Pilot sport 4 är de absolut bästa sommardäcken i vårt test och man kan inte bortse från att de också är lite dyrare. I förhållande till prestandan och den säkerhet man känner när man kör är dock priset litet. Det kanske sämsta däcket i vårt test är Pirelli Cinturato P7 Blue. Det är inte ett dåligt däck men under vårt test har vi inte lyckats få det att bromsa lika bra som vi önskar.

Är du ute efter ett budgetdäck som inte är dåligt är Kumho Ecsta PS71 ett väldigt bra val. Priset är inte det allra lägsta men om du vill spara ett par hundralappar är det ett mycket bra alternativ jämfört med om du köper de däck som blir bäst i test.

Vi har också med Michelin Latitude Sport 3 i testet. Det är ett däck främst anpassat för SUV och det är lite dyrare liksom de flesta andra däck för SUV.

Om du letar efter ett eller flera nya sommardäck till din bil är du varmt välkommen att läsa mer i vårt test för att du lättare ska finna ett däck som passar just dig och dina förutsättningar.

Det här däcket är inte helt nytt på marknaden men man kan inte bortse från att det fortfarande levererar rejält bra i flera avseenden. Det är inte bara hos oss som däcket hamnar i topp bland de däck som blivit bäst i test. Även i flera andra recensioner vinner det här däcket stort. Tillverkaren har skapat flera däck som uppföljare till Continental ContiPremiumContact 5 och de är bättre på ett par punkter. Men när det gäller risken för vattenplaning står det här däcket sig fortfarande bäst till. Dessutom har däcket ett extremt bra pris.

Ett sommardäck behöver vara bra på både våta och torra vägar. Det här däcket får verkligen full pott när det gäller torr väg. Det gäller både broms, styrning, hantering, stabilitet och ljud. Även på våta vägar ligger däcket över medel när det kommer till hantering och inbromsning. Däcket ligger något sämre till när det gäller risken för vattenplaning men det är å andra sidan något de flesta däck kämpar med. Continental ContiPremiumContact 5 klarar sig dock hyfsat bra.

Däcket presterar överlag bra och när det handlar om rullmotstånd samt buller hamnar däcket på samma nivå som flera av toppdäcken.

Se priset här!

 

2. Michelin Primacy 3

Michelin Primacy 3

Michelin Primacy 3 är också det ett däck som funnits på marknaden ett bra tag. Det tillhör den äldre generationens däck och det har hamnat bland de däck som blivit bäst i test flera gånger. Däcket har ett hyfsat pris och det klarar sig bra på både torra och våta vägar. En stor fördel är att däcket är ett av de mest slitstarka och tåliga i testet. Dock har det en tendens att få vattenplaning på våta vägar och speciellt utsatt blir däcket i kurvor.

En sak som inte heller är helt positivt med däcket är att det ger ett högt vägbuller. Jämfört med många andra sommardäck bäst i test blir bullret extremt påtagligt både innanför och utanför bilen.

Se priset här!

 

3. Michelin Primacy 4 S

Michelin Primacy 4 S

Efter däcket Michelin Pilot sport 3 kommer Michelin Pilot sport 4 som nästa generations däck. Det har funnits på marknaden i ungefär två år och man kan inte bortse från att det har en del nackdelar. Men det här däcket är absolut ett av de bästa i vårt test. Många gånger tar däcktillverkarna fram uppföljare till bra däck och så slutar det med att uppföljaren vare sig blir lika lyckad eller populär som det första däcket. Här har Michelin dock verkligen lyckats. Däcket klarar både torra och våta vägbanor med bravur och dessutom får det fina betyg när det kommer till vattenplaning.

Det här är överlag ett väldigt stabilt och bra däck vars hållbarhet också är extremt god. Köregenskaperna är oslagbara både när det kommer till styrning samt inbromsning. Även när det här däcket testas på racerbanan tål det tufft tryck och hög hastighet. Det presterar bra under stress och det levererar bra sett till sitt pris. Förutom det har däcket en låg ljudnivå samt rekordlågt rullmotstånd.

Se priset här!

 

4. Goodyear Efficient Grip Performance

Goodyear Efficient Grip Performance

Goodyear Efficient Grip Performance har ett väldigt lågt rullmotstånd. Om du kör mycket kan det låga rullmotståndet bespara dig en hel del pengar i form av bränsleförbrukning. Däcken har också en hyfsad livslängd och däckljudet är inte högt.

Greppet är bra både på torr och våt yta, men när det gäller risken för vattenplaning finns det många däck som ligger bättre till än det här. Dessutom är priset något högt.

Se priset här!

 

5. Nokian Hakka Blue 2

Nokian Hakka Blue 2

Om du är ute efter ett något sportigare däck utan att nödvändigtvis vilja ha ett racingsäck är Nokian Hakka Blue 2 ett bra val. Däcket är lite överstyrt vilket du bör ha i åtanke vid köpet. Om du inte gillar överstyrning bör du välja ett annat däck.

Bromsegenskaperna är bra både på vått och torrt, men förmågan att hantera vattenplaning är sämre än till exempel Michelins däck. Även när det gäller inbromsning på vått väglag är däcket lite sämre.

På torr väg är däcket dock väldigt bra och däckljudet är lågt. Även rullmotståndet är litet. Däcket håller dock inte fullt så bra som man skulle kunna önska sett till priset.

Se priset här!

 

6. Dunlop Sport Blu Response

Dunlop Sport Blu Response

Dunlop Sport Blu Response är ett däck med lågt rullmotstånd samt extremt bra förmåga att bromsa även i högre hastighet på såväl våt som torr vägbana. Balansen är bra och greppet är tillfredsställande. När det gäller vattenplaning ligger dock däcket inte speciellt bra till och på våt väg kan man också märka av att det gör bilen understyrd. Det kan ta ett tag att vänja sig vid.

Se priset här!

 

7. Nexen NBlue HD Plus

Nexen NBlue HD Plus

Det här ett ett av budgetmärkena i testet. Det betyder dock inte att däcket är dåligt men man kan inte förvänta sig topprestanda till det låga priset. Nexen NBlue HD Plus är ett tyst däck men rullmotståndet är lite högre.

Komforten i däcket är relativt okej och när det gäller våt väg är däcket helt okej. Däcket klarar också vattenplaning bra sett till priset. Det som är lite skrämmande är att däcket inte alls klarar torra vägar lika bra. Här blir resultatet medelmåttigt. Men däcket fungerar bra om det bara är en extrabil eller om du inte kör speciellt mycket.

Se priset här!

 

8. Kumho Ecsta PS71

Kumho Ecsta PS71

Kumho Ecsta PS71 är även det ett däck i budgetklassen. Det är inte ett av de billigaste utan det hamnar mer i mellanklassen. Det presterar dock precis under många av de dyraste däcken men du kan spara flera hundralappar för varje däck och det kan vara en välkommen siffra om du behöver köpa fyra nya däck. Däcket har lite sämre köregenskaper men det är absolut inget man tänker på om man kör normalt. Planerar du att köra på racerbana i hög fart kan det dock vara klokt att välja ett annat däck.

Se priset här!

 

9. Pirelli Cinturato P7 Blue

Pirelli Cinturato P7 Blue

Det här däcket är inte speciellt billigt men trots det presterar det inte på topp i vårt test. Pirelli Cinturato P7 Blue fungerar extremt bra på torra vägbanor oavsett hur underlaget ser ut. Men på våta vägar är däcket något sämre. När det gäller det här däcket blir det också påtagligt att det inte har helt lätt att bromsa oavsett hur väglaget ser ut. Det får sämre siffror på både våta och torra underlag. Det här blir inte ett av de bästa däcken i vårt test men ett plus är att det finns i många olika storlekar.

Se priset här!

 

10. Michelin Latitude Sport 3

Michelin Latitude Sport 3

Michelin Latitude Sport 3 är ett däck för SUV. Det har bra egenskaper både när det gäller inbromsning, styrning och stabilitet. Däcket har dock ett väldigt stort rullmotstånd och det väger också en del. Det gör att din bil får en högre bränsleförbrukning. Det medför också en del extra ljud.

Däcket kostar också en del pengar men å andra sidan är däck för SUV alltid lika dyrare. Många biltillverkare som tar fram SUV har valt det här däcket till standard för sina bilar och det är kanske inte så konstigt med tanke på att Michelin i stort sett alltid hamnar på topp i olika tester.

Se priset här!

 

Köpguide för däck bäst i test

Många kan nog hålla med om att det där med däck till bilen är som att leta efter en nål i en höstack. Vi har i den här texten testat tio olika sommardäck för att göra det hela lite lättare för dig. I testet har vi tagit upp däckens greppförmåga på både våta och torra vägar. Vi har också testat bromsförmågan och tittat på hur stabila däcken är. Självklart har vi också tittat på priserna och sett efter vilka däck som vi anser vara mest prisvärda.

Att utse däck till bäst i test är inte ett lätt arbete och det finns många aspekter att överväga. Vi kan dock säga med en gång att Michelin Pilot Sport 4 är det allra bästa sommardäcket vi hittat 2021.

När vi tittade på vilka däck som skulle vara med i testet var det viktigt för oss att ha med däck i flera olika prisklasser, samt däck som passar för SUV. Vi har tittat både på vilka däck som säljer bäst och också på tidigare utförda tester för att hitta bra alternativ att ha med i testet.

När det gäller däck är det dock extremt svårt att säga vilka däck som är de allra bästa. Klimat, värme, vägbanors underlag och mycket annat skiljer sig åt mellan olika platser i Sverige, men också mellan olika år. De däck som fungerar bäst i test vid 25 grader varm asfalt kanske inte fungerar lika bra på lite kallare grusvägar eller på en våt väg.

Du som kör på asfaltsvägar kan med andra ord behöva helt andra däck än en person som mestadels kör i skogen på små grusvägar. Vi har utfört våra tester i flera olika miljöer för att få ett så rättvisande resultat som möjligt, men helt rättvist blir det aldrig. Självklart är däcken inhandlade precis som vanligt. De är monterade korrekt på bilen och de har alla rätt lufttryck.

När det gäller att hitta de bästa sommardäcken kan man lugnt säga att alla inte kan vara överens om vilka däck som är bäst. I vårt test är det väldigt jämt mellan de olika däcken. Det ska också kommas ihåg att när det gäller budgetmärken har flera av topptillverkarna också budgetdäck som tillverkas under ett annat namn. Det är i regel inte mycket som skiljer däcken åt, förutom gummiblandningen.

I vårt test har vi inte kunnat ha med otaliga mängder däck utan vi har helt enkelt valt ut de populäraste och mest testade däcken för att se vad vi tycker om dem.

Här i vår köpguide kan du läsa mer om vad som är viktigt när just du ska köpa nya däck till din bil. Att ha lite koll på däckmärkningar och på hur man sätter en budget för däcken är bara två av sakerna som är viktiga att tänka på.

1. Sätt en budget

En av de allra första sakerna du bör göra efter att du konstaterat att du behöver nya sommardäck är att sätta en budget. Ta också reda på vilken typ av däck du behöver.

När du ska sätta din budget behöver du fundera över om det är däckens kvalitet eller deras pris som är det viktigaste. Om du har en tajt budget kanske det är bättre att ersätta de två mest slitna däcken med två nya istället för att köpa fyra dåliga däck som inte blir bäst i test. Det kan också vara klokt att titta på om det finns sätt att minska kostnaden på.

Kanske kan du hitta ett par begagnade, bra fälgar istället för att köpa nya? Kan det löna sig att gå upp eller ner en eller ett par dimensioner i däck för att hitta bra varianter till ett lägre pris? Om du känner dig osäker kan det vara klokt att fråga en verkstad om tips.

Om du ska köpa nya sommardäck som blivit bäst i test blir det i regel billigare att du söker runt på nätet själv när du vet rätt däckstorlek. Då kan du finna de bästa priserna och du slipper tänka på att en verkstad lägger på moms eller andra avgifter på priserna för att de själva ska tjäna på affären. Om du behöver få däcken monterade på en fälg kostar det inte många hundralappar och då brukar däcken också balanseras. Ofta samarbetar däcksidor online med olika verkstäder och då kan du åka dit och få däcken monterade än billigare.

När du har en budget för dina sommardäck kommer du lätt att kunna sålla bort de däck som inte passar in. Det allra mest praktiska är att sätta en budget på vad varje däck får kosta. Då kan du enkelt se hur många däck du har råd att köpa och om det är några som helt enkelt är för dyra. När du har en maximal budget satt är risken också mindre att du luras in i att köpa däck som du egentligen inte har råd med.

Tänk också på att det inte är lönt att köpa jättedyra däck till en bil som knappt körs. Om du till exempel inte kör din vinterbil på sommaren behöver du inte lägga flera tusen kronor på sommardäck som sedan bara ska ligga i ett förråd. Det kommer däcken bara att förstöras av. Då är det smartare att köpa sommardäcken när de faktiskt behövs.

2. Se över däckens märkning

När du ska köpa däck måste du verkligen se över däckens märkning. Däcken har flera olika bokstäver och siffror på sig men det är inte alltid lätt att veta vad allt står för. Här tar vi upp en del av sakerna.

När du tittar på däcken är de precis som vitvaror märkta med till exempel miljö, ljud och energieffektivitet. Betygen går mellan A och G. A är det bästa betyget, G är sämst. Det finns också en färgkodning som går från rött till grönt. De däck som ligger inom gröna områden kan leda till en besparing på nästan 1700 kronor per år bara i bränsleförbrukning.

På däcken eller i bilens registreringsbevis står det också hur breda eller tjocka däcken ska vara samt deras dimension. Det kan likna 155/50 R15. Det innebär att däckens bredd är 155 mm, höjden eller tjockleken är 50 mm och dimensionen är 15 tum. På många däck står det också hastighetsindex samt belastningsvärden. Hastighetsindexet anger hur snabbt du maximalt får köra med däcket och belastningen anger hur mycket däcket får belastas viktmässigt vid den hastigheten och vid maximalt däcktryck.

Det kan till exempel stå 99W på ett däck. Det betyder att du får köra maximalt 270 km/ timme. Siffran 99 står för att däcket maximalt får belastas med 775 kilo vid den hastigheten.

Däcket kan också ha andra märkningar. Datum och tillverkare är vanligt. Men däcket kan även vara märkt med till exempel TL, ML, RF, eller XL. Det står för att däcket har olika typer av skydd för trottoarkanter, att det är extra förstärkt, att det tål extra belastning eller för att det är utan slang.

3. Kvalitet eller budget?

När du ska köpa sommardäck bäst i test kan du behöva fundera över om du ska välja dyrare däck eller budgetdäck. Det är lätt att tänka att däcken kanske inte har så stor betydelse, speciellt inte när det gäller däck som ska användas på sommaren. Men det är faktiskt extremt viktigt att däcken fungerar som de ska. Däcken är rent av det allra viktigaste på hela bilen. De får bilen att bromsa, de hjälper till med styrningen och utan bra däck bör bilen inte alls vara på vägen.

Det finns bra däck i alla prisklasser. Men man kan märka stor skillnad mellan dyra kvalitetsdäck och billiga däck. Det handlar om väghållning, grepp, bromssträcka och en hel del annat. Det går inte att sticka under stol med att de allra billigaste däcken i regel hamnar långt under toppdäcken i de här parametrarna.

Om det är en bil som körs sällan eller om det är en veteranbil som används till utställningar kan budgetdäck fungera bra. Om man däremot kör flera mil varje dag och i omväxlande väglag kan det vara klokt att satsa lite mer pengar på däcken.

Om det inte är akut att köpa nya däck och man inte har ekonomi att välja dyrare sådana kan det vara klokt att vänta med däckköpet tills dess att man har sparat ihop lite mer pengar. Ett annat alternativ kan vara att köpa däcken på avbetalning.

Är man rädd om sitt eget liv, andras liv och om bilen väljer man inte de billigaste däcken. De har helt enkelt för dåliga egenskaper för att vara lämpliga. Precis som när det gäller de viktiga verktygen i verkstaden eller andra viktiga föremål väljer man i regel hellre kvalitet framför kvantitet.

Det är viktigare att ha fyra bra däck till bilen än att ha åtta halvkassa som inte går att lita på så fort vädret blir lite sämre på sommaren. Är däcken till och med under medel på torra underlag är de absolut inte värda att satsa på, inte ens i det korta loppet.

I vårt test har vi bara med däck som i alla fall är medelbra. Det betyder att du inte kommer att stöta på några av marknadens allra billigaste däck i vårt test, men du kan fortfarande hitta däck av bra kvalitet till bra pris i testet och en del av dem kommer strax efter några av de dyraste däcken när det gäller styrning, balans och bromssträcka. Väljer du några av de däck som blivit bäst i test hos oss behöver du inte oroa dig för kvaliteten.

4. Däck med eller utan fälg?

När du ska köpa nya sommardäck kan de antingen köpas med eller utan fälg. Har du ett par fälgar och de är i gott skick kan de med fördel användas. Då köper du bara ett nytt däck och sätter på fälgen. Det kan en verkstad i regel hjälpa till med till låg kostnad. Nackdelen med att redan ha fälgar är att du måste utgå från fälgens dimension när du väljer däck till bilen.

Om du så vill kan du självklart också köpa både däck och fälg. Om dina fälgar är dåliga eller om du tröttnat på dem kan det vara ett bra alternativ. Om du vill veta vilken din rekommenderade fälgdimension är kan du antingen be en verkstad om hjälp eller titta i registreringsbeviset.

Du kan dock välja att gå upp eller ner något men du måste hålla dig inom vissa dimensioner. Förr var du strikt tvungen att hålla dig till det som anges i registreringsbeviset men så är inte fallet längre. Så länge däcket håller sig kring den lagstiftning som gäller kan du till exempel använda däck med 19 tum även om bilen i vanliga fall har 17 rum så länge däcken inte sticker ut utanför hjulhusen eller är olagliga på annat sätt.

När det gäller fälgarna måste du också tänka på att de inte får vara allt för rostiga. Då kan de gå sönder under färd med allvarliga följder. En fälg i dåligt skick kan också leda till att däcket inte längre håller luften och det kan bli irriterande eller rent av leda till att bilen en dag står okörbar när du behöver den. Är dina fälgar dåliga kan det alltså vara läge att titta på nya samtidigt som du köper nya sommardäck.

5. Att köpa begagnade däck

Ibland kan det vara så att man behöver ett eller flera däck snabbt och billigt. Man kanske har fått punktering eller så är de gamla däcken utslitna och man behöver nya. Men om ekonomin är skral har man kanske inte pengarna att köpa splitter nya däck. Då kan ett alternativ vara att leta efter begagnade däck. Om man väljer det alternativet finns det dock en hel del saker att tänka på.

Du måste till exempel se till att däcken passar till just din bil och kanske behöver du också betala någon för att lägga om dem på dina fälgar. Det kostar en del pengar, men det blir i regel billigare än att köpa nya däck.

Men begagnade däck kan vara gamla. De kan ha lagrats fel, eller ha sprickor. De kan också vara felbalanserade eller snedslitna. Även om du tittar på däcken kan det vara svårt att upptäcka felen. Har däcken märkts med tillverkningsår kan du snabbt se hur gamla de är. Är de väldigt gamla kanske de inte håller luften och de kan också ha radikalt försämrade egenskaper ute på vägen.

Det märks inte förrän du monterat dem och kör med dem. Ett par gamla däck kan då bli både dyra och farliga. Även gamla däck kan fungera, men du kan inte räkna med att de håller speciellt länge. Behöver du bara ett däck tillfälligt för någon månads bruk kan det fungera, men det finns inga garantier.

Just garantier är en annan nackdel med begagnade däck. Om ett nytt däck slits snett trots att det inte är några fel med bilen, om däcken slits snabbt eller om ventilen går sönder kan man som köpare hävda att däcken är feltillverkade, men det går inte om man köper däcken i begagnat skick.

När det gäller sommardäck är det lätt att tänka att de inte är lika viktiga som vinterdäck men det är de faktiskt. Om det blir en regnig sommar måste däcken få grepp även i vätan och vattenplaning är definitivt inte roligt. Se därför till att däcken har ett bra mönsterdjup och om de är mycket slitna bör du inte köpa dem även om priset är lågt.

Undantaget är om det är ett par fälgar du vill åt. Då kan du helt enkelt ta av däcken och ta fälgarna. Om mönsterdjupet är mindre än tre mm och däcken dessutom är gamla kan det vara väldigt riskabelt att köpa däcken. De kan hålla för någon veckas körning men i värsta fall blir det helt enkelt dyrare än att köpa nya däck från början.

6. Spelar däckens utseende roll?

Ja, däckens utseende spelar roll. De ger inte bara hela bilen ett nytt utseende utan de har också olika köregenskaper. Många vill ha lite bredare däck, en annan vill ha en låg profil för att få bilen lite lägre och en tredje vill ha en högre däckprofil. Men tänk på att det inte bara är utseende och köregenskaper som påverkas utan också bränsleförbrukning.

Ett brett däck ger högre rullmotstånd och också en högre bränsleförbrukning. Man löper också en högre risk för vattenplaning men bilen får ett originellt utseende och sticker ut lite mer.

Ett däck med låg profil ser tunt och fint ut, och det får fälgen att sticka ut lite, men det är förenat med högre vägljud och en styvare konstruktion som kan ha betydelse för komforten under körning. Om profilen är hög och däcket tjockare flexar det dock mer och sådant kostar energi, vilket ger en högre bränsleförbrukning.

Att kombinera breda däck med hög profil blir i regel inte bra. Det bidrar till både ekonomiska och säkerhetsmässigt negativa konsekvenser. Lågprofilerade, breda däck ger bättre rullmotstånd än bara breda däck. Dock finns det fortfarande en större risk för vattenplaning.

Summering

I vårt test har vi kunnat inse att det inte är helt lätt att skilja budgetdäck från de varianter som blivit bäst i test. Det finns sämre dyra däck, bra budgetdäck och däck som ligger i mellanklass. I vårt test har vi med ett par budgetdäck som inte ligger långt efter de dyrare däcken. Om man kör mycket och är erfaren vid olika bilar kan man självklart märka skillnad, men en förare som kör normalt kommer troligen inte att känna så stor skillnad på däcken.

Vi har i testet också sett till däckens prisklass och ett billigare däck har helt klart ett försprång, men man får inte bortse från att däckets vägegenskaper trots allt är viktigare. Ett däck som inte är säkert är inte bra trots att priset är lågt. Ett dyrt däck kan däremot ha ett för högt pris i förhållande till hur bra det fungerar.

När vi utser däck som blivit bäst i test tittar vi på däckets egenskaper. Vi ser inte till märket utan snarare på hur däcket fungerar ute på vägen. Ofta har de billigare däcken billigare gummiblandningar i sig och det påverkar inte bara däckets livslängd. Många av de dyrare däcken som blir bäst i test har dessutom flera unika och innovativa lösningar som förbättrar däckets stabilitet och som helt enkelt gör bilen säkrare att hantera på vägen. De billigare däcken är mer standardiserade och de tillverkas inte för att ha speciella fördelar.

När vi har testat däcken har vi tittat på flera olika aspekter och det gör att vi har kunnat utse de däck vi tycker är bäst.

Vi hoppas också att du får mer hjälp att hitta de däck som fungerar bäst för dig genom vår stora köpguide som tar upp allt ifrån däckens olika märkning till förvaring, däckens hållbarhet och mycket mer. Dessutom har du vår del med frågor och svar som besvarar frågor kring hur mönsterdjupet ska se ut och om hur du byter däck. Du behöver inte heller tänka på hur besiktningen ser på slitna däck längre efter att ha läst vår text.

Även om du inte behöver köpa nya sommardäck just i dag hoppas vi att vi har gjort ditt köp lite lättare oavsett om du väljer dyrare däck, budgetdäck eller däck till en SUV nästa gång.

Vanliga frågor kring de bästa sommardäcken

I den här kategorin besvarar vi de frågor som ofta ställs kring däck bäst i test. Du gör klokt i att läsa igenom dem och svaren för att få lite mer koll på hur saker och ting egentligen ligger till kring däck. Även om du väljer det bästa sommardäcket kan det nämligen behöva bytas efter kortare tid.

 

Q1. Hur länge håller sommardäcken?

Sommardäck håller olika länge beroende på hur de lagras, på deras kvalitet och på hur man kör. Många tror att däcken inte blir för gamla och att de håller hur länge som helst om de inte används. Så är dock inte fallet. Däck som ligger länge blir hårda i gummit och de tenderar att spricka.

Det gör att de håller betydligt sämre. Om däcken lagras stående kan de också bli platta på ena sidan och om de lagras i fel förutsättningar åldras däcken än snabbare. På däcken brukar det stå när de tillverkats. Det rekommenderas inte att man använder däck som är mer än åtta år gamla.

Däck som används slits ner och håller inte heller för evigt. Hårda inbromsningar och gaspådrag sliter mer på däcken. Man kan inte säga exakt hur länge däcken kommer att kunna användas men man får räkna med att byta sommardäck ungefär vart tredje år om man kör omkring 2000 mil per år. Dock kan intervallen variera beroende på däckens kvalitet.

Q2. Vilket mönsterdjup ska däcken ha?

I däckets huvudmönster ska mönsterdjupet i sommardäcken vara minst 1,6 mm. Det är dock som så att däcken förlorar mycket greppförmåga redan när mönsterdjupet understiger tre mm och redan då är det klokt att överväga att köpa nya däck. Om däcken är snett slitna blir greppförmågan än sämre och dessutom kan det uppstå starka vibrationer inne i bilen under körning.

Se till att ha en mönterdjupsmätare i bilen. På så sätt kan du enkelt se om däcken börjar bli för slitna eller om de rent av slits snett.

Q3. När ska sommardäcken sitta på bilen?

Mellan den första december och den sista mars är det lag på att bilen ska ha vinterdäck om den används i trafik. Då får sommardäck alltså inte användas. Under resten av året är det fritt fram att använda sommardäck även om det är olämpligt även tidigare under vintersäsongen då vägbanan kan vara snöig eller hal.

När det gäller veteranfordon finns det dock undantag från reglerna på vinterdäck. Om du ska köra en bil till besiktning, verkstad eller skrotning finns det också undantag. Det är då den närmaste vägen som ska köras och som förare måste du iaktta största försiktighet.

Q4. Hur vet du vilka däck som behövs?

För att du ska hitta vilka däck du behöver till din bil är det allra bästa om du kan titta på de däck som redan finns på bilen. Där kan du se hur stora däcken ska vara, vilken diameter de ska ha och mycket annat. Tänk dock på att vinterdäcken och sommardäcken kan skilja sig en del åt i storlek.

Om du bara behöver köpa ett däck är det viktigt att det är av samma storlek som de andra däcken. Känner du dig det minsta osäker gör du klokt i att kontakta en verkstad som kan hjälpa dig med att beställa rätt däck till din bil.

Q5. Hur byter man däck?

Att byta däck är inte speciellt svårt. Det allra första du ska göra är att lägga i ettan om du har en manuellt växlad bil. Har bilen en automatlåda lägger du den i parkeringsläge. Dra åt handbromsen oavsett vilken växellåda bilen har. Använd en domkraft för att lyfta bilen. Placera den vid det däck som ska bytas. Lossa hjulmuttrarna något på däcket.

Hitta sedan lyftpunkten på bilen genom att titta i instruktionsboken. Placera domkraften rätt och hissa sedan upp bilen en bit. Se efter att domkraften står stadigt och hissa upp bilen lite till. Placera ett däck eller en pallbock under bilen så att den inte kan rasa ner plötsligt. Skruva sedan av det gamla däcket.

Om du ska montera på dina sommardäck tittar du på deras slitage. Placera sedan de minst slitna däcken bak. Om det finns en pil på däcket som visar på rotationsriktningen så se till att den hamnar åt rätt håll, annars kan däckets köregenskaper försämras. När du hittat rätt däck lyfter du det på plats och så skruvar du åt muttrarna. Skruva åt dem så de sitter men den sista justeringen gör du när däcket står på marken. Ta bort pallbocken, hissa ner bilen och gör om proceduren för nästa däck om så behövs.

När alla däck är bytta kontrollerar du att alla muttrar är åtdragna med rätt moment. Kontrollera också att däcken har rätt lufttryck. Om du inte har det kan däcken slitas fel och dessutom får de sämre egenskaper på vägen. Ett för lågt tryck innebär till exempel att bilen bromsar sämre och även bränsleförbrukningen påverkas av fel däcktryck.

Se också över statusen på de däck du tagit bort. Kanske är det dags att byta ut dem inför nästa säsong? Om inte, tvätta dem och lägg undan dem. Märk också upp däcken med var på bilen de suttit. Genom att ändra plats på däcken sliter du dem jämnt. Du kan antingen skriva på däcket med en vit penna eller klistra på en lapp på dem.

När du monterat på nya däck är det också viktigt att efterdra dem efter ungefär tio mils körning. På så vis riskerar du inte att tappa däcken när du kör.

Q6. Kontrolleras däcken vid besiktningen?

Ja, även bilens däck kontrolleras vid en besiktning. Däcken ska ha ett mönsterdjup av minst 1,6 mm oavsett om det är vinterdäck eller sommardäck. Slitna däck kan generera en tvåa, det vill säga det kan krävas en ombesiktning. Vissa besiktningsmän sätter endast bra att veta på punkten, men om däcken är enormt dåliga kan det rent av leda till körförbud. Samma sak gäller om man stoppas i en flygande besiktning som polisen genomför utmed vägarna. Även där kan man förbjudas att köra bilen från platsen om däcken är allt för dåliga.
Vårt test har genomförts av flertalet personer, genom att ställa produkternas specifikationer, innehåll och funktioner mot varandra. Målet är att ge en transparent bild om den bästa produkten. I vissa fall har vi även testat den fysiska produkterna om detta anses vara relevant.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *